Czy joga jest nudna? 5 powodów, dlaczego joga da Ci więcej niż inny sport

Z czym kojarzy ci się joga? Jeśli na wyobrażenie o zajęciach jogi, przed twoimi oczami staje grupa ezoterycznych, niemal lewitujących nad matami joginów oraz charyzmatyczny instruktor w dziwnym stroju, zawodzący mantry w oparach cedrowego kadzidła, to jesteś w dużym błędzie! Dziś joga zyskała zupełnie nową jakość.

Na zajęciach spotkasz prawników, lekarzy, pracowników korporacji, a nawet… celebrytów. Joga jest coraz popularniejsza również w Polsce! Dlaczego warto się nią zainteresować?

Czy joga jest nudna? Wcale nie! Istnieje tak wiele form jogi, że każdy znajdzie taką, która go nie zanudzi. Wyobrażenie, że joga jest nudna prawdopodobnie wywodzi się z klasycznych zajęć jogi, czyli przez wiele lat jednych odmianach tej aktywności dostępnych w Polsce (Hatha jogi). Na zajęciach w tym nurcie faktycznie praca jest bardzo statyczna, a w pozycjach, nazywanych w jodze asanami, pozostaje się nawet na kilka minut. Zatem jeśli jesteś wulkanem energii, której chcesz się pozbyć, faktycznie możesz się nieco nudzić. Na szczęście coraz bardziej dostępne stają się również nurty jogi dynamicznej, w której główny nacisk kładzie się na synchronizację ruchu z oddechem (Vinyasa, Strala, Ashtanga). Wybór odmian jogi jest bardzo szeroki, więc każdy z pewnością znajdzie styl, który będzie odpowiadał jego oczekiwaniom. Oto pięć argumentów, by rozpocząć przygodę z jogą już teraz!

Zobacz też: Nudź się! Nuda to joga dla umysłu

1. Joga da Ci świadomość ciała, której nie da Ci żaden inny sport

Kiedy już się przełamiesz i dasz się namówić na pierwsze w życiu zajęcia jogi, przygotuj się na spore wyzwanie. Następnego dnia możesz obudzić się z zakwasami w zaskakujących miejscach ciała. A wszystko za sprawą aktywizacji mięśni głębokich, które na jodze mocno pracują. Po pierwszym miesiącu zaczniesz nabierać świadomości, jak ustawiać się pozycjach, gdzie napiąć, a gdzie rozluźnić, aby nie powodować bólu, a jednocześnie ćwiczyć efektywnie. Choć na początku komendy w stylu „guzy kulszowe do sufitu” lub „dociśnij zewnętrzną krawędź lewej stopy” mogą brzmieć nieco enigmatycznie, z czasem poznasz swoje ciało o wiele lepiej. A dzięki temu, nabierzesz większej świadomości nie tylko na jodze, ale podczas uprawiania każdego innego sportu. Po co Ci to? Dokładnie poznasz nie tylko swoje ograniczenia, co pozwoli Ci unikać kontuzji, ale również uświadomisz sobie mocne strony swojego ciała.

2. Uszczęśliwisz swój kręgosłup

Co najmniej osiem godzin dziennie siedzisz przed komputerem w pracy? Do pracy i z pracy jedziesz samochodem, spędzając czas w pozycji siedzącej? A w domu odpoczywasz siedząc na kanapie, oglądając ulubiony serial? Jeśli tak wygląda każdy Twój dzień, codziennie, to prawdopodobnie odczuwasz już pewne dolegliwości ze strony kręgosłupa. A jeśli nie, to wszystko przed Tobą. ;) Pozycja siedząca nie jest pozycją fizjologiczną dla ciała. Jesteśmy stworzeni do ruchu. Zastyganie na wiele godzin w siedzeniu, wcześniej czy później, będzie miało konsekwencje dla zdrowia i samopoczucia. Na jodze wzmocnisz i uelastycznisz swój kręgosłup. Wiele pozycji ma nie tylko zbawienne, ale wręcz przeciwbólowe działanie dla napiętego karku czy obolałych lędźwi. Im szybciej je poznasz, tym szybciej Twój kręgosłup Ci za to podziękuje.

3. Nauczysz się wyciszać i relaksować

Stres, napięcie, przeciążenie – wszyscy doskonale znamy te uczucia. Pracujemy dużo i ciężko. Żyjemy w biegu, często zapominając, że bez odpowiedniego relaksu ciała i ducha, akumulatorki szybko się przeciążają. Każda sesja jogi kończy się relaksacją. To szczególny moment, w czasie którego, prowadzeni głosem instruktora, uczymy się, jak niejako „na zawołanie” wejść w stan świadomego i odświeżającego relaksu. Wyciszyć myśli, wyrównać oddech i na kilka minut zapomnieć o zgiełku całego świata. W dzisiejszych czasach jest to bardzo przydatna umiejętność!

4. Zbudujesz mięśnie, wyrzeźbisz ramiona, pozbędziesz się brzuszka

Nie podejrzewałaś jogę o takie możliwości? A jednak! Dynamiczne style jogi mają podobne działanie na ciało jak fitness, a więc przyspieszają metabolizm, pomagają spalać tkankę tłuszczową i rzeźbić ciało. Wprawdzie nie jest to ani zumba, ani step, ani trening z Chodakowską, a na efekty trzeba będzie poczekać nieco dłużej, ale jeśli szukasz aktywności, która zadba o wygląd Twojego ciała, a przy okazji przywróci równowagę duchowi, to tak, joga jest dla Ciebie!

5. Twoja szafa wypełni się mnóstwem kolorowych legginsów

Feria kolorowych legginsów, które prawdopodobnie ukażą się Twoim oczom, kiedy po raz pierwszy wkroczysz na zajęcia jogi, może Cię zdziwić! Obecnie firmy odzieżowe prześcigają się coraz ciekawszych modelach strojów do jogi. Oczywiście sednem ćwiczeń nie jest modny wygląd, ale umówmy się, my kobiet, o wiele lepiej czujemy się, stając na macie w estetycznym stroju. Jeśli załapiesz bakcyla jogi, Twoja szafa niepostrzeżenie wypełni się kilkoma nowymi elementami sportowej garderoby. Zastanów się, czy masz tyle miejsca. ;)

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie


  • Od kiedy mój kręgosłup błaga o ćwiczenia wzmacniające myślę o jodze. Koniecznie chciałam spróbować też pilatesu. Do niedawna kojarzyłam te zajęcia jako nudę, ale przecież, aby wyrzeźbić ciało, nie trzeba zawsze wylewać siódmych potów. Rozciąganie też jest mega ważne.

    • Kochana, wiele osób tak myśli, dlatego powstał ten tekst. ;) Zarówno joga, jak i pilates to świetne metody, jeśli chodzi o profilaktykę zdrowego kręgosłupa. Spróbuj jednego i drugiego. Dowiesz się, co bardziej Ci pasuje, żeby było nie tylko pożytecznie, ale i przyjemnie. ;) A ćwiczysz coś innego?

      • Na razie tylko siłownia i zumba, bo moja siłka nie oferuje fajnych zajęć dodatkowych. Nawet za zumbę trzeba dopłacać :/

        • Zumba też jest super! :) Byłam niedawno i świetnie się bawiłam. :) Ale dla kręgosłupa jednak lepsza joga lub pilates. Mam nadzieję, że uda Ci się znaleźć fajne zajęcia. :)

  • Joanna Kołpak

    Dokładnie tak myślę, ale nie próbowałam jeszcze jogi. Zawsze stawiałam na bardziej energiczne formy sportu.

    • Hej, joga też może być energiczna! :) Obecnie w Polsce coraz popularniejsze są takie formy jak Vinyasa (którą ja praktykuję), Ashtanga oraz inne style, w czasie których można się mocno spocić. ;) Spróbuj koniecznie!

  • Nie próbowałam jogi, obawiam się, że nie dałabym rady, chociaż jeśli chodzi o formę ruchu, to lubię takie zrównoważone ćwiczenia!

    • Joga jest cudowną formą ruchu, która jest przeznaczona dla każdego bez względu na wiek, płeć oraz kondycję fizyczną. Istnieje wiele wariantów pozycji, które doświadczony nauczyciel jest w stanie dopasować do każdej osoby, jej sprawności i możliwości. Naprawdę jogi nie należy się bać! Przeciwnie, joga pięknie rozrusza ciała i da spokój umysłowi. Serdecznie zachęcam! :)