Instruktorka jogi z pasją: Agata Ucińska

„Joga i medytacja pomagają radzić sobie z negatywnymi myślami. Dzięki nim trzymam swój umysł w ryzach i nie pozwalam mu dryfować w złą stronę” – mówi Agata Ucińska, instruktorka jogi oraz autorka popularnego bloga Poczujsięlepiej.pl. Poznaj ją bliżej!

Opowiedz proszę, jak zaczęła się Twoja przygoda z jogą.

Na studiach trochę tańczyłam, ale niestety musiałam przerwać treningi z powodu kontuzji kostki. Wtedy zainteresowałam się jogą. Miałam do niej kilka podejść. Joga na W-F’ie na studiach, zajęcia w fitness klubie, pojedyncze wizyty w szkołach metody Iyengara. Odstraszali mnie surowi nauczycieli mówiący w sanskrycie i długie czasy w pozycjach. Coś mnie ciągnęło do praktyki, ale nie mogłam znaleźć swojego miejsca. Przełom nastąpił, kiedy odkryłam Vinyasę na YouTubie. Zaczęłam codziennie rano, przed pracą wykonywać Powitania Słońca i inne dynamiczne sekwencje. Potem trafiłam na podobne zajęcia do szkoły jogi i zakochałam się na dobre.

Agata Ucińska, nauczycielka jogi

Masz swój ulubiony styl? Praktykujesz wyłącznie w nim czy urozmaicasz swoją praktykę?

Uwielbiam dynamiczną jogę. Zaczynałam od Ashtangi, potem długo moim ulubionym stylem była Vinyasa. Następnie odkryłam Strala Yogę – styl, w którym nacisk położony jest na naturalny ruch, świadomość ciała, a nie na pozycje. Do tego można ćwiczyć przy muzyce, co dla mnie – miłośniczki tańca, jest ważne. Na studiach podyplomowych na warszawskiej AWF ćwiczyłam też statyczną hatha jogę. To nie jest jednak moja droga, na co dzień praktykuję w sposób dynamiczny – najczęściej jest to Strala albo Vinyasa.

Zobacz też: Instruktorka jogi z pasją: Monika Nachaj

Co Ci daje joga? Dlaczego akurat ta forma aktywności fizycznej?

Na samym początku podobało mi się, że dzięki jodze można nauczyć się różnych akrobatycznych pozycji. Szybko zorientowałam się, że praktyka daje o wiele, wiele więcej! Sprawne, silne i elastyczne ciało, ale i spokojniejszy umysł. Dość łatwo się stresuję, kiedyś chorowałam na depresję. Joga i medytacja pomagają radzić sobie z negatywnymi myślami. Dzięki nim trzymam swój umysł w ryzach i nie pozwalam mu dryfować w złą stronę. Udowodniono, że w trakcie praktyki wytwarza się kwas gamma-aminomasłowy, który ma działanie antydepresyjne. Oczywiście joga nie zastępuje lekarza i terapii, ale stanowi świetną profilaktykę i wsparcie. U mnie na pewno zapobiega nawrotom choroby, z czego bardzo się cieszę. Poza tym ćwiczenie jogi po prostu sprawia mi przyjemność, uwielbiam uczucie płynnego przechodzenia przez pozycje w rytmie oddechu. Nigdy nie katuję się na macie, ćwiczę uważnie i z dużym szacunkiem dla ciała.

Joga to nie tylko praca z ciałem, ale także z umysłem. Jakie pozafizyczne aspekty jogi cenisz sobie najbardziej?

Przede wszystkim aspekt relaksacyjny, o którym wspomniałam już wcześniej. Poza tym joga uczy lepszego kontaktu ze sobą, obserwacji myśli i emocji, koncentracji, samodoskonalenia. To wszystko przekłada się na codzienne życie. Podoba mi się to, że osoby, które są długo na ścieżce jogi wydają się bardzo pogodne oraz łagodne, ale jednocześnie zdyscyplinowane i silne. Uważam, że to wspaniałe połączenie i sama chciałabym w tym kierunku kształtować swój charakter.

Masz swoje jogiczne autorytety?

Bardzo szanuję i podziwiam moją pierwszą nauczycielkę Ashtangi – Justynę Jaworską. Justyna ma cudowną energię, wzbudza zaufanie i swoim zachowaniem pokazuje, że joga to nie tylko zakładanie nogi za głowę, ale system, który ma moc transformowania całego życia. Uwielbiam wracać do niej na zajęcia. Niesamowicie dużo nauczyłam się od Karoliny Sharmy – założycielki Trimurti Yoga – szkoły, w której skończyłam pierwszy kurs nauczycielski. Dzięki niej poznałam Vinyasę Flow, zrozumiałam jak ważna jest filozofia jogi oraz rozwinęłam się jako nauczycielka. Karolina uczy łagodnego podejścia do praktyki, pokazuje czego może potrzebować człowiek Zachodu. Jest bardzo otwarta i ma zdolność do wydobywania ze swoich uczniów tego co najlepsze. To czego nauczyłam się w Trimurti Yoga jest obecnie kluczowe w moim własnym stylu nauczania. Podoba mi się także,to co robi Tara Stiles. Ma zupełnie bezpretensjonalne podejście do jogi. Jej Strala Yoga i pozytywna energia uratowały mi już nie jeden gorszy dzień.

Autorka bloga Poczujsięlepiej.pl

Od ucznia do instruktora, czyli jak to się stało, że zaczęłaś uczyć?

Zanim zaczęłam uczyć jogi pracowałam jako pedagog i animator kultury z dziećmi i dorosłymi, więc prowadzenie zajęć czy warsztatów było dla mnie bardzo naturalne. Po kursie nauczycielskim zaczęłam od praktyki ze znajomymi. Potem zastępowałam znajomych nauczycieli, aż w końcu przyszedł czas na regularne zajęcia w Slow Move na warszawskim Wilanowie. W międzyczasie cały czas prowadziłam bloga, na którym pisałam sporo o jodze i dzięki niemu też dostałam kilka fajnych propozycji.

Joga w życiu współczesnego człowieka – w czym może pomóc, jakie dolegliwości złagodzić, jakie umiejętności rozwinąć – jakie są Twoje obserwacje jako instruktorki?

Joga może pomóc współczesnemu człowiekowi na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim nauczyć go świadomości ciała i obserwacji swoich myśli i emocji. To powoduje, że łatwiej zadbać o siebie i przestawić się na zdrowszy styl życia. Praktyka pomaga radzić sobie ze stresem i zwiększa zasób energii. Może łagodzić bóle pleców i szyi wynikające z długotrwałego siedzenia. Jeżeli ćwiczymy regularnie – poprawia się praca narządów wewnętrznych i układu hormonalnego. Korzyści jest wiele, zazwyczaj jedna pociąga za sobą kolejne. Ponadto ciało i umysł są ze sobą połączone. Często pracując nad czysto fizycznymi aspektami jogi jak asany czy oddech możemy szybko zauważyć poprawę samopoczucia, lepszą koncentrację czy produktywność.

Twoja rada, złota myśl, sentencja, którą chciałabyś wysłać w świat do wszystkich praktykujących jogę.

Na macie i w życiu ważne są – uważność, swobodny oddech i pogoda ducha :)

Dziękuję za inspirującą rozmowę!

 

Agata Ucińska – nauczycielka jogi, pedagog, animator kultury. Ukończyła kurs nauczycielski w szkole Trimurti Yoga w Indiach (200 h Yoga Alliance). Absolwentka studiów podyplomowych Relaksacja i Joga na warszawskiej AWF. Brała udział w Strala Intensive Training z Tarą Stiles w Berlinie. Autorka bloga o jodze i świadomym stylu życia – Poczujsięlepiej.pl oraz kanału na Youtubie. Joga to dla niej sposób na zdrowe ciało, spokojny umysł i lepszą codzienność. Interesuje się różnymi metodami pracy z ciałem, takimi jak choreoterapia, trening powięziowy czy metoda Feldenkraisa. Miłośniczka Vinyasy oraz Strala jogi.

*Zdjęcia pochodzą z archiwum prywatnego Agaty.

Jeśli jesteś nauczycielem jogi i masz ochotę zostać bohaterem cyklu „Poznaj instruktora jogi”, zachęcam do kontaktu!

Napisz do mnie!

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie