Stanie na głowie – instrukcja krok po kroku

Stanie na głowie (Salamba sirsasana) należy do pozycji odwróconych, o których mówi się, że są zbawienne dla funkcjonowania zarówno ciała, jak i umysłu. Nauka stania na głowie wymaga przygotowania, lecz ta pozycja jest osiągalna niemal dla każdego. Jak nauczyć się stania na głowie? Oto instrukcja stania na głowie krok po kroku!

Pozycje odwrócone rekompensują ciągłe przebywanie w pozycji stojącej lub siedzącej. W czasie przebywania w pozycji odwróconej, czyli np. stojąc na głowie, odwracamy krążenie, odciążamy serce, łagodzimy zmęczenie nóg, a także dotleniamy mózg. Nie bez powodu pozycje odwrócone uznaje się za odświeżające i odmładzające. Stanie na głowie bywa nazywane królową asan ze względu na liczne korzyści zdrowotne, płynące z wykonywania tej pozycji.

Korzyści ze stania na głowie

Dla ciała:

– odwrócenie krążenia krwi,
– lepsze ukrwienia narządów,
– odciążenie serca,
– niwelowanie zmęczenia nóg np. po długim staniu, siedzeniu lub chodzeniu,
– wspomaganie profilaktyki żylaków,
– poprawa pracy układu hormonalnego,
– łagodzi skutki menopauzy.
Dla umysłu:
– dotlenienie mózgu,
– poprawa koncentracji,
– wzmocnienie poczucia równowagi,
– przypływ energii
– bywa pomocna przy bezsenności,
– redukuje stres oraz stany pogorszonego nastroju
– przywraca wewnętrzną harmonię.

Stopień trudności. Czy stanie na głowie jest trudne?

Stanie na głowie (Salamba sirsasana) jest pozycją trudną o zaawansowanym stopniu trudności. Jednak po upewnieniu się o braku przeciwwskazań oraz odpowiednim przygotowaniu ciała, po okiem instruktora, stanie na głowie jest w zasięgu niemal każdej przeciętnie sprawnej fizycznie osoby.

Przeciwwskazania do stania na głowie:

– menstruacja,
– ciąża,
– wysokie ciśnienie krwi,
– choroby układu krążenia,
– wysokie ciśnienie w gałkach ocznych,
– jaskra,
– duża wada wzroku,
– uraz szyi lub pleców,
– ból głowy, migrena,
– zwyrodnienia kręgów szyjnych,
– dyskopatia,
– gorączka,
– duża psychiczna blokada z obawy przed upadkiem.

Jak przestać się bać stania na głowie?

Stanie na głowie bywa wisienką na torcie w praktyce jogi. Dla początkujących joginów Salamba sirsasana jest nie lada wyzwaniem i nierzadko celem, do którego chcą dążyć w swojej praktyce. By go osiągnąć, trzeba pracować dwutorowo. Pierwszy etapem jest wzmacnianie ciała regularną praktyką. Ważne jest, by stopniowo wzmacniać ręce, barki, szyję oraz brzuch, którego spięcie w dużej mierze stabilizuje tę asanę. Drugim etapem pracy jest przełamanie psychicznej blokady przed odwróceniem świata do góry nogami. Na początkowym etapie, układ nerwowy będzie się buntował i protestował przez zmianą perspektywy, która jest dla niego doskonale znana i bezpieczna. Kluczem do sukcesu, czyli osiągnięcia stabilnego stania na głowie, jest wyzwolenie się z obaw, przed zmianą. Wymaga to czasu, zarówno w jodze, jak i w życiu. Obawa przed staniem na głowie nierzadko symbolizuje nasz lęk przed zmianą, wyjściem ze strefy komfortu. A to, jak wiadomo, przychodzi z czasem. Zatem nie warto się zrażać, jeśli pierwsze podejścia do stania na głowie kończą się porażką. Regularne próby, wzmacnianie ciała oraz powolne przełamywanie oporów z pewnością w końcu zostaną zwieńczone piękną Salambą sirsasaną.

 

Stanie na głowie przy ścianie czy bez?

 

Istnieją dwie szkoły nauki stania na głowie. Jedna mówi, by pierwsze próby podejmować blisko ściany, by móc czuć się pewnie. Świadomość, że każdej chwili można podeprzeć nogi o ścianę z pewnością jest komfortowa i odpowiednia dla osób bardzo początkujących, które dopiero chcą oswoić się z odwróconą perspektywą. To łagodny wariant, przeznaczony szczególnie dla osób, które mają duże obawy przed upadkiem. Druga szkoła stania na głowie mówi, by Salamby sirsasany uczyć się od razu w przestrzeni, ale oczywiście najpierw pod okiem doświadczonego nauczyciela i z asekuracją. To drugie podejście będzie odpowiednie dla osób, które praktykują już jogę od jakiegoś czasu lub mają ciało przygotowane do pozycji przez inny sport. Nauka stania na głowie w przestrzeni niejako wymusza większą pracę ciała, uświadamia rolę silnych mięśni brzucha (słynnego core lub też centrum ciała) w tej pozycji oraz zwiększa świadomość pracy poszczególnych partii ciała w tej pozycji. Jednak z drugiej strony, stanie na głowie w przestrzeni może wiązać się dla praktykującego z ogromną presją dla ciała i dla umysłu, z którą nie każdy sobie poradzi. Wiele osób po kilku nieudanych próbach stania na głowie w przestrzeni, rezygnuje, sądząc, że to pozycja, której nigdy nie osiągną. O tym, który wariant nauki wybrać, każdy musi zadecydować sam, kierując się własną intuicją, sygnałami płynącymi z ciała i umysłu oraz uwagami instruktora jogi.

Jak wejść w pozycję stanie na głowie?

 

1. Uklęknij ma macie. Podeprzyj przedramiona na macie. Spleć dłonie w koszyczek. Łokcie rozstawione są na szerokość barków. Mocno dociśnij przedramiona do maty.
2. Ułóż czubek głowy pomiędzy splecionymi dłońmi.

Nauka stania na głowie
3. Powoli, krok po kroku, podchodź stopami w stronę głowy. Zadbaj, by łagodnie przenosić ciężar ciała na przedramiona, dociskając je mocniej do maty.
4. Kiedy osiągniesz moment, że plecy będą wyprostowane, przedramion i głowa podparte, powoli zacznij unosić nogi do góry. Jeśli podejdziesz stopami odpowiednio blisko do głowy, poczujesz, że to odpowiednia pozycja wyjściowa. Możesz również spróbować wejścia z unoszeniem najpierw jednej, a następnie drugiej nogi, lecz jest on nieco trudniejszy i polecany dla osób praktykujących dłużej.

 

Stanie na głowie - pozycja jogi

5. Podnosząc nogi do góry, zadbaj o odpowiednie napięcie mięśni brzucha, zachowaj równowagę. Nie zapominaj o oddechu.

Dociskaj mocniej przedramiona do maty, aż poczujesz, że głowa zostaje odciążona i unosi się na matę.

6. Powoli opuść nogi na matę. Przejdź do pozycji klęku z głową podpartą na macie (pozycji dziecka – Balasany). Odpocznij. Wyrównaj oddech.

 

Wejście do stania na głowie

Stanie na głowie dla początkujących

Stanie na głowie dla początkujących to nauka utrzymania równowagi. Do Salamby sirsasany można się przygotować, wykonując naprzemienne odrywanie nóg od maty, po uprzednim podparciu przedramion i głowy (punkt 3. Jak wejść w pozycję).

Stanie na głowie dla zaawansowanych

Stanie na głowie dla zaawansowanych to nauka wariantów tej pozycji. Kiedy nie ma już problemów z równowagą, można próbować zmieniać ułożenie nóg np. nogi w rozkroku lub jedna noga z przodu, a druga z tylu, albo połączone wnętrza stóp (Badha konasana). Ważne, by próbować wariantów stania na głowie powoli i z dużą uważnością, ponieważ zmiana ułożenia nóg, zmienia punkt ciężkości, a co za tym idzie, możemy tracić równowagę. Jednym z najbardziej zaawansowanych wariantów stania na głowie jest wykonanie w tej pozycji lotosu (Padma sirsasana). Zaawansowanych wariantów stania na głowie najlepiej uczyć się pod okiem instruktora jogi.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie


  • Kiedyś umiałam stać na głowie, teraz bym się chyba bała. Jednak pod okiem dobrego instruktora na pewno inaczej spojrzałabym na ten problem.

    • A co się stało, że zaczęłaś się bać? Upadek, kontuzja? :( Myślę, że pod okiem wyrozumiałego i doświadczonego instruktora można spróbować podjąć próbę raz jeszcze. ;)