Czy joga to aktywność dla każdego?

W ostatnich latach joga przeszła ogromną rewolucję. Zyskała popularność w małych i dużych miastach, podbiła media społecznościowe i jest obecnie „na topie”. Nic dziwnego, że wielu osobom kojarzy się wyłącznie z superzgrabnymi, wygimnastykowanymi dziewczynami z Instagrama. Taki wizerunek jogi wiele osób może skłaniać do myślenia, że joga to aktywność przeznaczona wyłącznie dla wysportowanych, gibkich i elastyczny. Czy faktycznie tak jest?

Oczywiście, że nie! Choć wizerunek jogi, jaki jest pokazywany w mediach, może dawać inny obraz. Zanim zaczniesz myśleć, że joga nie jest dla ciebie bo: a) nigdy nie byłaś dobra w sportach, b) masz ograniczenia ruchowe, chorujesz lub w przeszłaś uraz, c) nie masz kolorowych legginsów ;), zatrzymaj się! Takiemu myśleniu warto powiedzieć „Stop”.

Jedną z największych zalet jogi jako aktywności fizycznej jest jej uniwersalność. Chyba żadna inna forma ruchu nie daje takich możliwości osobom, które mają pewne ograniczenia w ciele (wszyscy jakieś mamy!). Każda asana ma wiele wariantów, które w trakcie praktyki mogą być modyfikowane – najlepiej pod okiem doświadczonego nauczyciela – tak, by osiągnąć sedno pracy, lecz przede wszystkim – nie zaszkodzić. Każdą pozycję da się dostosować do możliwości ciała, trzeba tylko chcieć.

Joga z krzesłem

Jednym ze sposobów jest praktyka jogi z krzesłem. Ta technika wywodzi się z systemu B.K.S. Iyengara. Celem ćwiczenia asan z krzesłem jest ułatwienie ćwiczącemu osiągnięcia odpowiedniej pracy przy wsparciu tak prostego narzędzia, jakim jest krzesło. To doskonała metoda nie tylko dla osób z ograniczeniami ruchowymi, ale przede wszystkim świetna szkoła techniki wykonywania asan.

Nie wiesz jak ćwiczyć jogę z krzesłem? Nie szkodzi. Pomocna może okazać się książką „Joga z krzesłem” autorstwa Eyal Shifroni. Poradnik w ławy i przystępny sposób pokazuje poszczególne pozycje jogi (siedzące, stojące, skłony, skręty, pozycje odwrócone, wygięcia do tyłu, pozycje brzuszne i pozycje regenerujące). Do każdej pozycji jest dołączony szczegółowy opis techniczny, a także przedstawione są różne warianty. Wszystko doskonale obrazują czarno-białe zdjęcia, które pozwalają precyzyjnie odtworzyć ustawienie ciała.

Czy joga może być terapią?

A co w przypadku osób zmagających się z różnymi, lecz nie ruchowymi, problemami zdrowotnymi? Czy mogą one praktykować jogę? Oczywiście jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie da się udzielić. Przede wszystkim – w zależności od rodzaju schorzenia – wymagana jest opinia i zgoda lekarza. Jednak warto pamiętać, że joga to nie tylko ćwiczenia fizyczne, jak często bywa postrzegana w zachodnim świecie.

W Indiach joga od tysięcy lat jest kompleksowym systemem leczenia. Jogini mają własne recepty na wiele mniej lub bardziej poważnych dolegliwości zdrowotnych. W skład terapii jogą wchodzi nie tylko praktyka asan, czyli pozycji jogi, odpowiednio układanych w sekwencje. Ważnymi elementami są również: oddech (pranayama), medytacja, utrzymanie odpowiedniej postawy psychicznej etc.

Wszystkie ważne metody terapii jogą zostały doskonale opisane w książce „Joga – indyjski system leczniczy. Podstawowe metody i zasady”. Autorami publikacji są Swami Kuvalayananda i S.L. Vinekar. To zdecydowanie jedna z tych książek, którą każdy jogin powinien przeczytać. W publikacji przedstawiono szereg logicznych argumentów naukowych, które udowadniają, że znany od starożytności system leczenia, jakim jest joga, znajduje swoje odzwierciedlenie we współczesnej wiedzy medycznej.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie


  • Joga z krzesłem i innymi akcesoriami czasami jest jedynym sposobem wejścia w asanę.