Pług (Halasana)

Pług lub inaczej pozycja pługa to jeden z licznych wariantów świecy, czyli Salamby Sarvangasany, lecz z powodzeniem można ją praktykować również niezależnie. Wejście do pełnego wariantu pługa wymaga pewnej elastyczność, zatem na początku z powodzeniem można praktykować pług opierając nogi na krześle lub kanapie.

Pług to pozycja odwrócona, mająca niezwykle korzystny wpływ na kręgosłup oraz całe plecy. Pomaga przy sztywności ramion, łokci oraz poczuciu zastania całego ciała. Przynosi ulgę podczas migreny, a także pozytywnie wpływa na funkcjonowanie tarczycy. Ponadto korzystnie wpływa na układ trawienny, wspomaga trawienie, likwidując objawy niestrawności. Ale uwaga, nie wykonujmy jej tuż po jedzeniu.

Stopień trudności pozycji: łatwa – odpowiednia dla początkujących, ale osoby mające problemy ze zwyrodnieniami w odcinku szyjnym kręgosłupa, cierpiące z powodu rwy kulszowej oraz chorujące na chorobę wieńcową powinny skonsultować wykonywanie tej pozycji z lekarzem prowadzącym

Uwaga! Pozycji pługa, podobnie jak wszystkich pozostałych pozycji odwróconych nie powinny wykonywać kobiety w czasie menstruacji. Pług może być niewskazany także w czasie ciąży.

Korzyści: rozciąga kręgosłup, plecy i nogi, usuwa sztywność karku i barków, wyrównuje poziom ciśnienia krwi, przynosi ulgę w bólach głowy, wspomaga regulację pracy tarczycy, wycisza, uspokaja, tonizuje narządy układu trawiennego

Jak wejść w pozycję?

Połóż się na macie na plecach. Jeśli masz problemy z szyją, pod plecy możesz położyć złożony koc, w taki sposób, aby jego brzeg kończył się u dołu szyi. Na wdechu unieś nogi do góry, zginając kolana, a następnie wyprostu je lub jeśli to możliwe, od razu unieś wyprostowane nogi do góry. Następnie na wydechu przenieś nogi za głowę tak, by palcami dotknąć podłogi. Ułóż grzbiety stóp płasko, dzięki temu dodatkowo rozciągniesz kostki. W wariancie ułatwionym, może położyć nogi na krześle, a stopniowo, jeśli tylko będzie to możliwe – próbować rezygnować z podparcia.

Do pozycji pługa wejdź po praktyce pozycji świecy.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie