Początki z jogą – o czym pamiętać?

Zdecydowała(e)ś się zapisać na jogę? Świetnie! Już po kilku zajęciach z pewnością poczujesz korzystne efekty. Odprężenie, ulga w bólu pleców, poczucie bardziej elastycznego i gibkiego ciała – to tylko niektóre pozytywne aspekty, będące efektem wytrwałego i starannego jogowania. Lecz zanim dotrzesz do tego punktu, musisz pamiętać o kilku sprawach. Specjalnie dla nowicjuszy – joga dla początkujących w kilku praktycznych poradach!

1. Wygodny strój

Joga to specyficzny rodzaj aktywności fizycznej, podczas której wykonywane są pozycje (tzw. asany), bazujące na różnego rodzaju wykrokach, skrętach czy skłonach. Ważne, aby wybrać strój, który w żaden sposób nie będzie krępował ruchów. Nic tak bowiem nie rozprasza podczas praktyki, jak przyciasny outfit, który uwiera ciało, tym samym niepozwalając umysłowi na wyciszenie i skupienie na praktyce (wiem po sobie!).

2. Wybierz styl jogi, który jest najbliższy Twoim oczekiwaniom

Obecnie studia jogi oraz kluby fitness oferują coraz więcej stylów jogi, sposób których możemy wybrać ten, który najbardziej odpowiada naszym preferencjom. Na start idealna będzie joga dla początkujących. Oczywiście jak najbardziej zachęcam do spróbowania wszystkich możliwych opcji, jednak z własnego doświadczenia doskonale wiem, że dłużej praktykujący zwykle mają swój jeden ulubiony styl jogi, w którym się doskonalą i niechętnie zamieniają go na coś innego.

3. Skup się

Praktyka jogi, szczególnie na początku, wymaga odpowiedniego skupienia. Z czasem, gdy ciało zapamięta ustawienie w poszczególnych pozycjach, a umysł nauczy się wyciszać, nie będzie to stanowić żadnego problemu, lecz na początku przygody z jogą bywa różnie… Pierwsze zajęcia jogi mogą wydać się niego „egzotyczne”. Pozycje asan, wymawiane przez instruktora w sanskrycie brzmią odlegle i obco, a i ustawienia ciała nie przypominają żadnej innej, znanej w kulturze zachodniej, formy aktywności fizycznej. Zatem żeby „zaskoczyć”, o co chodzi i odnaleźć się na zajęciach, musimy zostawić cały zewnętrzny świat poza salą ćwiczeń. To jedyna gwarancja, że odkryjemy jogę w pełnej krasie.

4. Przygotuj się na zakwasy

Choć z pozoru joga wydaje się dość statyczna i mało wymagająca ruchowo, po pierwszej sesji może okazać się, że następnego dnia obudzisz się z zakwasami! Co więcej, mogą pojawić się one w partiach mięśni, o których istnieniu nie zdawała(e)ś sobie sprawy! Dokładnie tak było w moim przypadku. Mimo tego, że zawsze byłam osobą, której aktywność fizyczna nie była obca, po pierwszej w życiu praktyce jogi, obudziłam się obolała. Dlatego pamiętaj, by na początku nie przesadzać, a już szczególnie nie próbować „doganiać” w pozycjach joginów z dużo większym doświadczeniem. Wówczas zakwasy gwarantowane, o możliwych kontuzjach nawet nie wspominam…

5. Otwórz umysł

Pamiętaj, że joga to nie tylko odpowiednie ustawianie ciała w asanach, lecz również praca z umysłem. Żadna inna aktywność fizyczna tak nie uczy skupienia, odprężenia i relaksu (tak, tego też trzeba się nauczyć!). Bez względu na to, czy joga to dla Ciebie tylko rodzaj sportu, czy cała filozofia, której ścieżkami chcesz podążać, wiedz, że otwarty umysł to otwarte ciało. I odwrotnie.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie


  • Myślę cały czas o tym, by zacząć ćwiczyć jogę, ale jestem tak nieporozciągana, że zastanawiam się, czy mój przypadek jest w ogóle do rozciągnięcia 😀

    • Kochana, tym bardziej powinnaś spróbować! :) Joga nie jest tylko dla tych rozciągniętych. ;) Zwykle to właśnie dzięki jodze oni są tacy porozciągani! :) Serdecznie polecam zacząć. :)