Tancerz (Natarajasana)

Natarajasana obrazuje piękno ciała w natchnionym tańcu. Swoją nazwę wzięła od hinduskiego Boga Sziwy, który uważany jest za pana tańca. Nie należy ona do łatwych pozycji, lecz posiada również ułatwione warianty.

Ciało w tańcu to kwintesencja siły, gibkości i piękna. Pozycja tancerza buduje wytrzymałość, przy jednoczesnym skierowaniu uwagi na subtelność i grację. Jej sedno leży w mocnym zakotwiczeniu nogi w podłodze oraz zachowaniu koncentracji i równowagi. By prawidło ją wykonać niezbędnym elementem jest obranie przed sobą punktu skupienia wzroku, czyli tzw. Drishti. Ważne, by wybrać obiekt nieruchomy i utkwić w nim wzrok.

pozycja tancerza - joga

Zanim zaczniesz praktykować tę pozycję, nabierz wprawy w pozycji Drzewa.

Stopień trudności pozycji: trudna, odpowiednia dla średniozaawansowanych i zaawansowanych

Korzyści: poprawia równowagę fizyczną i mentalną, wzmacnia nogi, otwiera klatkę piersiową, dodaje energii, relaksuje, dodaje siły i pozwala nabrać dystansu do otaczających zdarzeń.

Pozycja tancerza nie jest polecana dla osób z uszkodzeniami kolan, bioder, dolnych partii pleców, a także ramion.

Wskazówka: By pozycja tancerze doskonale wpłynęła nie tylko na ciało, ale także na umysł, w trakcie wykonywania, warto pokusić się o małą wizualizację. Po wejściu w pozycję, wyobraź sobie, że jesteś jednym stabilnym punktem w całym chaotycznie wirującym i zmieniającym się wszechświecie. Podczas kiedy wszystko się zmienia, ty stoisz stabilnie, wytrwale i pewnie na swoim miejscu.

Jak wejść w pozycję?

Stań na początku maty, rozkładając równomiernie ciężar ciała na prawej i lewej nodze.Poczuj się pewnie. Obierz punkt skupienia wzorku przed sobą. Weź kilka głębokich wdechów i wydechów. Gdy będziesz gotowy, przenieś ciężar ciała na lewą nogę, a następnie ugnij prawe kolano i uchwyć za prawą kostkę. Następnie unieś do góry wyprostowaną lewą rękę. Powoli zacznij pochylać się w dół, delikatnie rozciągając prawą nogę. Palce stopy kieruj w górę. Dla zachowania równowagi, jednocześnie opuszczaj w dół prawą rękę. Znajdź stabilność w tej pozycji na co najmniej pięć oddechów. Powtórz na drugą nogę.

Facebooktwittergoogle_pluspinterest

Jeśli spodobał Ci się wpis i chcesz pozostać na bieżąco ze wszystkimi nowościami:
   •   polub profil fit-joga na Facebooku
   •   podejrzyj na Instagramie


  • N.

    Właśnie zaczęłam praktykować, przydatne informacje :) Mam prośbę – czy mógłby powstać wpis o Adho Mukha Vrkasasana, o staniu na rękach?

    • Praktykujesz w domu czy na zajęciach w studiu jogi? Cieszę się, że znalazłaś tu dla siebie garść praktycznych informacji. :) W tej chwili pracuję nad wpisem o staniu na głowie, ale stanie na rękach na pewno też wkrótce się pojawi. :)

      • N.

        W domu. Często też oglądam krótkie filmiki z Tarą Stiles na youtubie, jest dla mnie inspiracją :D To super że będzie o staniu na głowie!

        • To fakt Tara jest super! :) Wpis się pisze, więc proszę o chwilę cierpliwości i pozdrawiam serdecznie. :)